Kiedy ktoś jedzie zbyt wolno, zmusza innych do dostosowania się do prędkości. Jeśli powolny kierowca znajduje się na lewym pasie na trasie wielopasmowej, wtedy ludzie mogą zdecydować się na wyprzedzenie go na prawym pasie. Jest to niebezpieczny ruch, który może prowadzić do wypadków. Jeśli powolny kierowca znajduje się na pasie centralnym na drodze wielopasmowej, wpływa to na ruch na wszystkich pasach. Wolni kierowcy mogą również sprawić, że inni kierowcy wokół nich będą stale hamować i przyspieszać. Ten powtarzający się ruch może potencjalnie prowadzić do poważnego wypadku.

Wolni kierowcy zmuszają również innych do zmiany sposobu reagowania na sytuacje. Kiedy wolniejszy kierowca wykonuje skręt w lewo na ruchliwym skrzyżowaniu, kierowca za nim czekający na wykonanie tego samego zakrętu może przewidzieć, że będzie w stanie wykonać swój skręt o czasie, ale może nie być w stanie ze względu na to, że pierwszy kierowca zajmuje więcej czasu niż powinien. Może to prowadzić do tego, że drugi kierowca będzie musiał zdecydować, czy wykonać niebezpieczny zakręt, czy też pozostać w miejscu, w którym się znajduje, potencjalnie powodując nagromadzenie się ruchu.

Dlaczego ludzie jeżdżą poniżej limitu prędkości?

Kierowcy oczekują, że inni kierowcy w ich otoczeniu będą przestrzegać ograniczeń prędkości i reagować na sytuacje w określonych ramach czasowych w oparciu o własne doświadczenia. Kiedy kierowca potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji i zareagowanie w ruchu drogowym, źle dopasowane oczekiwania mogą prowadzić do niebezpiecznej oceny sytuacji, a nawet do wypadku. Może to również prowadzić do sytuacji, w których kierowca może nie rozumieć, dlaczego kierowca jeździ wolno/ zajmuje dużo czasu, aby podjąć decyzję, i w rezultacie rozgniewać się lub rozpraszać uwagę. Może on skierować wolniejszego kierowcę lub niebezpiecznie skierować się na inny pas ruchu, próbując go ominąć, co może spowodować zagrożenie dla osób znajdujących się w pobliżu.